Přeskočit na hlavní obsah

Jak si vydat svou knihu?


 Jelikož se mě ptá pořád čím dál víc lidí, co vlastně takové vydání knihy obnáší, kolik to stojí, jak to funguje, co všechno se musí zařídit, vytvořit, jak je to s ISBN a spoustě dalších věcí, rozhodla jsem se vám to tady nějak shrnout. Popsat a vysvětlit, jak se to povedlo právě mě.

Image by ♡ K A T I A ♡ 
Je pravda, že rozhodování jestli to, co právě píšu, mám ukázat pouze pár svým nejbližším a pak to nechat odpočívat v nejspodnější zásuvce anebo to nechat spatřit světlo světa a vydat to, bylo opravdu těžké. Bude to vůbec někoho zajímat? Je možné, že to někoho bude bavit číst? Jaká věková kategorie by to vůbec měla číst? Nejsou to jen moje výmysly a hromada sraček, které každý roznese na kopytech? Pokud to vydám, jak na to budou lidi reagovat? A je vůbec možné a reálné, aby se to vůbec vydalo? Co všechno bych pro to musela udělat?.. Otazníků bylo v hlavě opravdu hodně. 

V té době jsem na internetu hledala různé články, návody, rady, které se týkají tohoto tématu a můžu říct, že na dnešní dobu jich bylo opravdu hodně málo. Žádný článek mi neporadil, jak na to, co všechno to bude obnášet a ani mě nepřipravil na to, co se může stát po vydání knihy. Vlastně mi žádný ani nepomohl v rozhodnutí, jestli to vydat nebo ne. Všechno bylo jen a jen na mě. 
focus, goals, and grateful image 
  Prvním rozhodnutím bylo, že si to nenechám vydat žádným nakladatelstvím. Podmínky vydání mi přišly hrozné a kruté. Výhodou samozřejmě bylo, že na vydání knihy nemusíte dát ani korunu. Ale za jakou cenu? Kniha, na které jsem tak úmorně pracovala a věnovala jí tolik svého času a emocí, vložila do psaní příběhu celé své srdce a lusknutím prstu bych o to všechno přišla. Najednou by moje práce byla majetkem nakladatelství a neměla bych nad tím už žádnou moc. Podle nařízení bych ji musela přepsat. Nemohla bych si obálku navrhnout sama. Přišla bych o autorská práva, která by vlastnilo nakladatelství. Nemohla bych vlastně vůbec nic, jen poslouchat příkazy nakladatelství, které by se snažilo udělat z vaší práce prodejní trhák, na kterém by vydělali, co nejvíce peněz. Ano, možná tím, že by se má kniha pyšnila na pultech knihkupectví, byla bych slavná spisovatelka a prodalo se množství, které si ani neumím představit. Ale tak stejně dobře, by to mohl být propadák. Každopádně za každý prodaný výtisk by vám na účtě přistálo cca 30kč. Takže bych měla zaplaceno méně než uklízečka záchodů určitého nakladatelství. Jak absurdní! 

Image by ♡ K A T I A ♡ 
Jelikož žijeme v absolutně svobodné době, kdy můžeme dělat cokoliv, kdykoliv a kdekoliv, není vůbec potřeba dodržovat nějaké šílené pravidla, rozhodla jsem se nakonec svou dřinu vypustit do světa na vlastní náklady.  

V první řadě jsem oslovila grafickou firmu mého kamaráda, zda by se na tom chtěl podílet a jestli je vůbec reálné to vydat. Odezva byla víc než pozitivní a jako bonus mi poskytl informace z jeho oboru, o kterých jsem neměla ani nejmenší tušení. Začali jsme všechno počítat, vymýšlet jakým způsobem knihu dostat na trh, řešili reklamu, návrh obálky. Mezitím jsem oslovila spolužačku, která se mnou studovala na univerzitě češtinu, zda by mi udělala korekturu. Poslali žádost Národní knihovně v Praze o udělení ISBN, aby kniha měla své identifikační číslo, kdyby se náhodou dostala do knihkupectví - prostě jen proto, abych si nezavřela dveře téhle možnosti. Knihovna to schválila, vygeneroval se čárový kod. Jakmile bylo všechno po grafické stránce hotové, začali jsme vybírat tiskárnu, která zvládne vytisknout to, co chceme a taky ceník, abysme zbytečně nezaplatili víc než je potřeba. Po vytisknutí jsme odeslali pět povinných výtisků knihovnám a bum měla jsem doma plnou bednu svých knížek! 
Musím říct, že tím ze mě spadla všechna nervozita a byla neskutečně šťastná, že jsem si tento sen splnila, že jsem to dokázala a z reakcí lidí jsem najednou neměla vůbec žádný strach! Několik měsíců potom jsem se cítila jako super žena! 
amazing, beauty, and smile image
Vydáním knihy se mi v hlavě přerovnaly priority, přestala řešit kraviny, pocítila možnost jak být sama sobě pánem a nedělat neustále otroka jiné firmě. Zjistila, jaké to je splnit si své velké sny a že opravdu nic na světě není nemožné! 

A jak je to s náklady na knihu? ... Vše se odvíjí pouze od vaších požadavků a představ, jak by kniha měla vypadat a taky na lidech, na které se obrátíte, jelikož každá firma má jiný ceník. Takže doporučuju prozkoumat trh, porovnat nabídky, neunáhlit se a každý krok si pořádně promyslet. 

Každopádně náklady na knihu v tiskárně se odvíjí podle: 
- druh vázání 
- vazby -tvrdá x měkká
- barvy papíru 
- váhy papíru 
- počtu stran 
- počet výtisků 

A ještě rada na závěr: Já se snažila knihu vydat do Vánoc, aby všichni mí blízcí, kteří ani nevěděli, že něco píšu, knihu našli pod stromečkem jako překvapení. A jak už bývá všeobecně známo, před Vánocemi je všechno o hodně dražší - bohužel i tisk v tiskárnách. Takže pokud jste začínající autoři, tohle časové období nedoporučuju, protože zaplatíte více za méně výtisků než v jakémkoli jiném období. 

Sečteno podtrženo - mě náklad na knihu na počet 70ks výtisků vyšlo cca kolem 20ti tisíc korun a to jen kvůli tomu, že jsem měla kolem sebe spoustu mladých, šikovných a začínajících lidí stejně jako jsem byla já a byli vděční za každou příležitost, jak zviditelnit své jméno před vysokou cenou. Cena na kterou se dostanete vy, záleží jen a jen na vás a vašich požadavcích :) 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nedělej to...! a tamto už vůbec ne!

 Od chvíle, kdy se začneme pohybovat a zkoumat svět kolem nás, neustále jen slyšíme: nesahej na to, nechoď tam, nedělej to, spálíš se, bouchneš se, rozbiješ to... Postupem času zmizí věty: pozor, spálíš se, bouchneš se, rozbiješ si hlavu, zlomíš si ruku, nohu... ale ty první zůstávají a valí se na ně další a další měl bys, neměl bys, atd... Momentálně žijeme v době, kdy na nás skáčou tyhle věty v jednom kuse, ovšem už ne jen od lidí, kteří to s tebou myslí dobře a dělají to, aby tě ochránili před úrazem či zklamáním. Říkají to úplně všichni lidi na celé této vyspělé planetě...   Jez maso, potřebuješ bílkoviny. Nejez maso, škodí tvému zažívacímu ústrojí. Jez ryby kvůli omega 3 mastných kyselin, alespoň 3x týdně. Nejez ryby, jsou plné těžkých kovů. Nejez žádná zvířata, mají taky svou duši, pojďme je všechny zachránit. Jez více ovoce a zeleniny. Jez zdravěji. Nejez pořád jen ty fast foodové sračky. Pij mlíko kvůli vápníku, abys měl zdravé kosti. Nepij mlíko - je určené pro telata a ty ho

Ohlédnutí za rokem 2021

 Máme tady poslední den z roku 2021 a tedy i ideální čas se za tímto rokem již s nostalgií ohlédnout, zavzpomínat a popřemýšlet, co se nám povedlo nebo naopak nepovedlo, co jsme se naučili, co nám tento rok přinesl, co nám vzal a co naučil on nás. S radostí či trpkostí o půlnoci tuto kapitolu uzavřít a začít žít tu další.    Pro mě to byl zásadní rok, který jsem věnovala hlavně sama sobě. Především svému duševnímu zdraví. Hned první týden v lednu jsem si poseděla u kartářky, která mě zbavila chaosu a v podstatě mě nasměrovala, čím se tento rok mám zabývat. A ono se to povedlo a zažila několik magických okamžiků, na které do konce života nezapomenu.  První půl rok byl našlapaný prací - zaměstnanecký poměr, ve volných dnech psaní nové knihy a přípravy k vydání jiné. Čtení naučné literatury a rozšiřování obzorů v oblasti, o které jsem sice měla malé povědomí, ale jinak o ní nevěděla zhola nic. Přesně v polovině roce se to obrátilo a rozjela se pořádná jízda neuvěřitelných, úžasných a magi

valašská kyselice

   Ingredience:  - kysané bílé zelí 500g  - bílé fazole  - smetana  - sušené houby  - máslo - hladká mouka  - sůl postup:   Fazole nasypeme na dno hrnce a posypeme houbami, necháme takto namočené ve vodě přes noc. Fazole s houbami vaříme dokud fazole nezměknou. Mezitím vylejeme šťávu ze zelí do hrnku, pořádně ho vymačkáme. V druhém hrnci uvaříme zelí. Když máme oboje měkké, zelí přidáme k fazolím. Zalejeme smetanou. Z cca půlky kostky másla uděláme zasmážku a zahustíme polévku. Osolíme podle chuti.